''Sesungguhnya seorang lelaki itu berharta bila dia zuhud di dunia, dan sesungguhnya seorang itu adalah fakir bila dia gemar pada dunia.''-SUFFIAN AS THAURI-

Wednesday 19 October 2011

love bite??. kau ade.. Hahaha

Assalamualaikum..


Haa entri kali ni memang aku nak citer pasal "NYAMUK". Kenapa pulak dengan nyamuk 2??. die ade kacau ko ke huh??..
aiyooo kalau die tak kacau aku kn. buat ape lah aku buat post yang paling istimewa ni tuk die. OF COURSE la die kacau aku. tiap2 malam asyik buat love bite je kat badan aku. Rimas la weyhh!!!. Hahahaha.



then,


tiba2 pulak aku memang tak tau nak post ape kat sni. So post pasal nyamuk ni pun jadilah. Heehahaha..



pinjam kat cik google. Heeee

Totally auta la yang nyamuk suka hisap darah manusia berpenyakit sebab nyamuk bukan doctor, macam mana dia nak tau orang tu ada penyakit atau tak kan? Hehe thanks untuk respon korang pada  entri ni, Actually banyak fakta mengatakan yang nyamuk suka menghisap darah orang yang suka makan pisang! Eh betul ke? Adakah sebab pisang banyak khasiat? Ni masih dalam keraguan aku, ada jawapan?



Ada juga fakta mengatakan nyamuk lebih cenderung untuk menghisap darah orang yang memakai baju hitam! Menurut Jonathan Day, profesor bidang medical entomology dari University of Florida "Nyamuk adalah binatang yang sangat visual, terutama begitu menjelang malam. Mereka biasanya akan mencari orang-orang yang berpakaian warna gelap, seperti hitam, biru tua, dan merah, biasanya akan jadi target utama
ceyhwahhh. sape 2 Jonathan Day pun aku tak kenal!. Hahaha belasah je la.



Selain tu, nyamuk juga suka darah dari manusia yang memiliki suhu tubuh lebih hangat, seperti orang berbadan gemuk atau wanita hamil!
Hahaha ni memang fakta yang hebat!. sebabnye orang gemuk ni banyak lemak. So ko pegi la gigit dorang.  aku ni badan macam skeleton pun ko nak gigit ke huh?!. HAHAHA. bagi wanita yang hamil pulak memang menangis la korang nanti. Seb baek aku laki. mane boleh hamil. Hihihi


Satu lagi fakta menarik mengapa nyamuk suka darah manusia adalah Zat Nonanal : "Nonanal merupakan zat yang diproduksi tubuh manusia dan burung yang mengeluarkan aroma cukup kuat untuk menarik perhatian nyamuk"


Apa penyakit yang dibawa nyamuk ni?
yang ni sumber dari internet la.. heeee


Kenapa rasa gatal selepas digigit nyamuk? 

Alright, ia disebabkan semasa nyamuk mengigit manusia sebelum menghisap darah kita, ia mengeluarkan air liurnya (yang bertindak sebagai anti-coagulant) terlebih dahulu untuk mengelakkan darah yang hendak dihisap itu menjadi beku! Lalu air liur nyamuk ini menyebabkan alergi pada tubuh lalu menghasilkan histamin, sebab tu la kita rasa gatal selepas kena gigit.


Batal tak wuduk kalau terkena darah nyamuk?

"Jika Anda terkena darah nyamuk setelah anda berwudhu, anda tidak perlu mengulangi wudhu anda lagi kerana wudhu anda tidak batal. Para ulama berpendapat bahawa darah nyamuk, darah lalat ataupun darah kutu tidak membatalkan wudhu, kerana bangkainya suci dan termasuk najis yang dimaafkan.


heeee tak ku sangka nyamuk yang sekecik banyak jugak kelebihan die. tapi kelebihan die terbatas. hihihi nyamuk oh nyamuk!. aku boleh jadi giler la kalau kau tiap2 malam asyik gigit aku je. Huhuhu.. hmm okeyh la.. next entri!.

Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment